Tuesday 27 August 2024

BACA DENGAN TELITI

 


Sila jangan ketinggalan membaca

👇👇👇👇👇👇👇

Orang tua diejek apabila terlalu banyak bercakap, tetapi doktor melihatnya sebagai satu rahmat: Doktor mengatakan bahawa pesara (warga emas) harus bercakap lebih banyak kerana pada masa ini, tiada cara untuk mengelakkan kehilangan ingatan.  Satu-satunya cara ialah bercakap lebih banyak.  Terdapat sekurang-kurangnya tiga faedah warga emas bercakap lebih banyak.

Jangan DIAMkan diri dan pendam sendiri.

  Pertama: Bercakap mengaktifkan otak, kerana bahasa dan fikiran berkomunikasi antara satu sama lain, terutamanya apabila bercakap dengan cepat.  Ini secara semulajadi mempercepatkan pemikiran dan meningkatkan daya ingatan.  Warga emas bukan lisan lebih berkemungkinan mengalami kehilangan ingatan.


  Dua: Bercakap lebih banyak melegakan tekanan, mencegah penyakit mental, dan mengurangkan tekanan.  Selalunya menyimpan segala-galanya di dalam hati tanpa berkata apa-apa, berasa lemas dan tidak selesa, oleh itu, adalah lebih baik untuk memberi orang dewasa peluang untuk bercakap lebih banyak.


  Tiga: Pertuturan melatih otot muka yang aktif, melatih tekak, meningkatkan kapasiti paru-paru, dan mengurangkan bahaya tersembunyi vertigo dan pekak, yang merosakkan mata dan telinga. 


  Ringkasnya, Sebagai seorang pesara, iaitu warga emas, satu-satunya cara untuk mencegah Alzheimer adalah dengan bercakap dan berinteraksi secara aktif dengan seberapa ramai orang yang anda boleh.  Tiada ubat lain untuk ini.


       (Warga emas adalah baik untuk anda)






No comments:

Post a Comment