Monday 3 May 2021

Ulama Ikan Besar!

 Ulama Ikan Besar!

 

Seorang nelayan baru tiba dari laut setelah

beberapa hari di lautan dengan hasil tangkapannya.

Terdapat seekor

ikan besar hasil tangkapan tersebut ,,bak kata orang sekarang ; ’Bapak besar’

atau ’besar giler’.

Nelayan tersebut

pun berjumpalah dengan seorang ulama bagi menanyakan hukum bagi memakan ikan

BESAR tersebut.

  

”Wahai orang alim

yang bijaksana dan bijaksini,, sudilah kiranya tuan memberikan saya sedikit

fatwa (petua) atau hukum bagi saya memakan ikan yang amat BESAR dari hasil tangkapan laut saya,”

sedih aje bunyinya permintaan nelayan tersebut. Harapannya agar hukum membenarkannya.

 

”Tak boleh, hukumnya tak boleh dimakan” bentak si ulama tadi dengan penuh yakin.

" Lagikan ikan bilis yang tak dibuang isi perutnya pun tidak dibenarkan,,,,inikan pula ikan BESAR yang teramat sangat," sambung hujah ulama tersebut.

Hiba sungguh bercampur kecewa dengan jawapan tersebut, nelayan tersebut menyuarakan pandangan seterusnya.

” Jika hukumnya boleh dimakan, saya ingatkan ingin memberinya sepotong dua kepada tuan yang mulia, wahai si orang alim”.

Orang alim, ” eh, eh , eh,,,bagi saya semak sedikit dalam kitab kuning ini untuk melihat hukumnya balik”. Agak-agak dalam 5 minit.

”Huiiiii,,,buleh dimakan, ada tercatat dalam bab bla bla bla…………. 

 

 

Mohamad: Mana satu yang betul?

Karya asal adalah dari Dr. M. Radzi C. Daud.

No comments:

Post a Comment