Wednesday 2 December 2020

Doa Yang Mencukupi Untuk Urusan Agama dan Dunia



حَدَّثَنَا يَزِيدُ بْنُ هَارُونَ أَنْبَأَنَا أَبُو مَالِكٍ سَعْدُ بْنُ طَارِقٍ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ سَمِعَ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَدْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ كَيْفَ أَقُولُ حِينَ أَسْأَلُ رَبِّي قَالَ قُلْ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَعَافِنِي وَارْزُقْنِي وَجَمَعَ أَصَابِعَهُ الْأَرْبَعَ إِلَّا الْإِبْهَامَ فَإِنَّ هَؤُلَاءِ يَجْمَعْنَ لَكَ دِينَكَ وَدُنْيَاكَ


Telah menceritakan kepada kami Yazid bin harun telah memberitakan kepada kami Abu Malik Sa'd bin Thariq dari ayahnya bahawa dia mendengar Nabi SAW telah di kunjungi oleh seseorang laki-laki sambil bertanya; "Wahai Rasulullah, apa yang harus  diucapkan ketika aku memohon kepada Rabbku?" baginda menjawab: "Ucapkanlah; Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku, berikanlah aku keafiatan dan berilah aku rezeki." Kemudian baginda merapatkan keempat jari tangannya selain ibu jari: "Sesungguhnya kalimat-kalimat tersebut akan mencukup bagimu agamamu dan duniamu." (HR Ibnu Majah No: 3835)  Status Hadis: Sahih


Pengajaran:


1.  Berdoa adalah tuntutan seorang Muslim. 

2.  Doa adalah tanda kebergantungan kita kepada Allah

3.  Tidak berdoa itu tanda kesombongan. Al-Imam At-Tirmidzi meriwayatkan dengan sanadnya hingga Abu Hurairah


مَنْ لَمْ يَسْأَلِ اللَّهَ يَغْضَبْ عَلَيْهِ


Barangsiapa yang tidak meminta kepada Allah (dengan berdoa), maka Allah marah kepadanya.” [Jaami’ At-Tirmidzi No. 3373] – Hasan.

4.  Antara doa yang mencukupi untuk urusan agama dan dunia yang diajar oleh Rasulullah SAW:


اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي وَعَافِنِي وَارْزُقْنِي 


Ya Allah, ampunilah aku, kasihanilah aku, berikanlah aku keafiatan dan berilah aku rezeki

JOM kita baca dan amalkan doa ini.

Negara Rahmah Ummah Sejahtera








No comments:

Post a Comment