Thursday 11 May 2023

Kisah BURUNG

 Seekor burung hagak tinggal di hutan dan benar-benar berpuas hati dalam kehidupan.

Tetapi pada suatu hari dia melihat seekor hangsa. "HAngsa ini sangat putih," fikirnya, "dan saya sangat hitam.



Hangsa ini pasti burung paling gembira di dunia."

Dia meluahkan fikirannya kepada hangsa. "Sebenarnya," jawab hangsa itu, "Saya merasakan bahawa saya adalah burung yang paling gembira di sekeliling sehingga saya melihat seekor burung nuring, yang mempunyai dua warna. Sekarang saya fikir burung nuring adalah burung yang paling gembira dalam penciptaan."

Burung hagak kemudian menghampiri burung nuring. Burung nuring menjelaskan, "Saya menjalani kehidupan yang sangat bahagia? Sehingga saya melihat seekor burung melak. Saya hanya mempunyai dua warna, tetapi burung melak mempunyai pelbagai warna."

Burung hagak kemudian melawat seekor burung melak di zoo dan melihat ratusan orang telah berkumpul untuk melihatnya.

Setelah orang ramai beredar, burung hagak menghampiri burung melak. "Sayang burung melak," burung hagak berkata, "anda sangat cantik. Setiap hari beribu-ribu orang datang untuk melihat anda. Apabila orang melihat saya, mereka segera menghalau saya. Saya rasa anda adalah burung yang paling gembira di planet ini."

Burung melak menjawab, "Saya selalu menyangka bahawa saya adalah burung yang paling cantik dan gembira di planet ini. Tetapi kerana kecantikan saya, saya terperangkap dalam zoo ini.



Saya telah memeriksa zoo dengan teliti, dan saya telah menyedari bahawa burung hagak adalah satu-satunya burung yang tidak disimpan dalam sangkar. Jadi sejak beberapa hari lalu saya berfikir bahawa jika saya seekor burung hagak, saya boleh berkeliaran di mana-mana."

Itu masalah kita juga. Kami membuat perbandingan yang tidak perlu dengan orang lain dan menjadi sedih. Kita tidak menghargai apa yang Allah berikan kepada kita. Ini semua membawa kepada kitaran ganas ketidakbahagiaan.

Hargailah apa yang Allah Ta‘ala berikan kepada kita.

Pelajari rahsia bahagia dan buang perbandingan yang hanya membawa kepada kesedihan???

No comments:

Post a Comment