Saturday 15 April 2023

Suhu Panas Persekitaran

 *Bersedia untuk gelombang haba!*


 Bersedia untuk suhu tinggi antara 40 ° -50 ° C. Sentiasa minum air bersih dan minum perlahan-lahan. Elakkan air sejuk atau ais. Pada masa ini, Malaysia, Indonesia, Singapura dan negara-negara lain sedang mengalami *"gelombang haba."*

Apa yang perlu dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan? 



1. *Doktor kata jangan terus minum air sejuk sangat bila suhu mencecah 40°C, kerana saluran darah kecil kita mungkin pecah atau meletup.* 

Dikatakan salah seorang kawan doktor masuk dari luar pada hari yang panas. Berpeluh-peluh dan ingin cepat sejuk, dia segera membasuh kakinya dengan air sejuk... Tiba-tiba hilang dari pandangan, dia rebah. Ambulans segera dipanggil dan dibawa ke hospital. 



2. Apabila suhu mencecah 38 ° C dan anda datang dari luar.. jom panaskan badan. Jangan minum air sejuk. Anda boleh minum air panas atau suam, tetapi minum perlahan-lahan. Jangan basuh tangan atau kaki anda dengan segera, dan jangan basuh atau basahkan kawasan yang terdedah kepada matahari. Ambil sekurang-kurangnya 30 minit atau setengah jam sebelum mencuci atau mandi. 


3. Seorang lelaki menyejukkan badan dari panas dan segera mandi. Selepas mandi, dia dibawa ke hospital dengan rahang yang kaku. Dia diserang angin ahmar. 



*Nota:* 

Semasa musim panas atau jika anda sangat letih, elakkan minum air yang sangat sejuk dengan segera, kerana ia boleh menyebabkan urat atau saluran darah menjadi sempit atau sempit, yang boleh menyebabkan strok. Ajar anak-anak dan rakan sebilik anda sebagai peringatan antara satu sama lain!


 *Sebarkan dan sebarkan*😰😰👍

No comments:

Post a Comment