Sunday 29 January 2023

Bosan Piang

 *BILA BOSAN BERBICARA*

Oleh FY Al Haj




Nama melayu saya Bosan. Nama English saya Boredom.

Saya bersifat emosi yang tak kelihatan tapi saya boleh dirasa dalam hati manusia.

Hakikatnya saya makhluk ciptaan Allah. Tahukan Allah yang mencipta segala di langit dan di bumi termasuklah anda dan saya.

Kalau Allah tak cipta saya maka tak ada manusia yang akan bosan di dunia ini.

Owh! Saya juga tak wujud dalam syurga. Sebab kalau saya wujud di sana pasti semua manusia akan bosan duduk dalam syurga selama-lamanya.


*FUNGSI DAN TUGAS SAYA*


Tugas saya ialah untuk membosankan manusia.

Saya tak bosankan matahari, angin, gunung, malaikat mahupun binatang dll. Itu bukan tugas saya.

Kalau matahari bosan maka mahu dia taknak bersinar pagi ni.

Kalau lembu bosan makan rumput maka apalah yang akan dimakannya pula.

Kalau malaikat maut bosan mau tak ada sesiapa yang dicabut nyawa hari ini.


Tak! Tak! Mereka semua tak pernah rasa bosan kerana mereka semua sama seperti saya patuh kepada perintah Allah dan buat apa sahaja yang disuruh tanpa soal.


Apapun memang tugas saya membosankan manusia.

Bila manusia diduga dengan saya makhluk bosan maka mereka buat memacam perkara antaranya ;


- Mereka buat itu ini, mereka pergi melancong, mereka berhubungan, mereka bersenam, berbasikal, ride, mereka bunjee jumping, mereka bersukan, main games, mereka karaoke, mereka pergi shopping dll.

- Lebih teruk lagi mereka pergi clubbing, mereka merokok, minum arak, hisap dadah, aktiviti seksual dan macam-macam lagi perkara yang dicipta untuk menghilangkan saya dari dalam hati mereka.







Sebenarnya anda manusia tak payah buat semua perkara tu. Ia akan hanya menghilangkan saya sementara sahaja. Hakikatnya hanya ada satu cara sahaja untuk menghilangkan saya dari hati 

para manusia sekelian.


Firman Allah SWT;


“Sesungguhnya HANYA dengan mengingati Allah hati akan tenteram.”


Surah Ar- Ra’d ayat 28


Ingatlah Allah, berzikir, bertasbih, bertahmid, mengaji Al Quran, solat, sentiasa ingat kepada Allah maka makhluk bernama tenteram atau tenang akan datang ke dalam hati anda mengambil alih tempat saya si bosan. Sebenarnya bukan saya sahaja tapi kawan-kawan saya juga antaranya makhluk tekanan atau stress, putus asa, resah gelisah, kecewa, geram, marah, sedih dan seangkatan dengannya semuanya akan keluar dan berpindah dan menetap dalam hati manusia yang lain pula.


Hati mereka yang melazimi ingatan kepada Allah dengan zikrullah akan menetap di dalamnya sifat tenang lagi tenteram, bahagia, lapang, tabah dan sifat-sifat mahmudah yang lain. Tiada tempat untuk saya dan kawan-kawan saya dalam hati mereka.


Hurm… Terpaksalah saya keluar dari hati anda dan pergi cari mangsa yang lain pula iaitu mereka-mereka yang tak ingat kepada Allah dan mereka-mereka yang percaya dengan kaedah dunia untuk menghilangkan saya si bosan… Biarlah mereka mengembara dan melancong ke seluruh dunia tapi saya akan tetap berada di hati mereka… Hawhawhaw…


Jom kita jadikan zikrullah satu kelaziman sepanjang kehidupan supaya kita punya hati yang sejahtera. Pemilik hati yang sejahtera bakal berada di dalam syurga… InshaAllah.


Nukilan, 

FY Al Haj

#mindaakhirat 


PS - Ini adalah antara pengisian dalam blog Minda Akhirat. Layari www.mindaakhirat.com untuk mendapatkan pengisian lengkap dan menyeluruh mengenainya.


PSS - Tolong viralkan yer… Biar ramai yang dapat manfaat ilmu Minda Akhirat ini. InshaAllah.


Nota tambahan ;

Makhluk lain gunung, pokok, binatang, malaikat dll semuanya bertasbih kepada Allah.

No comments:

Post a Comment